Het is een oude droom van het Nieuw-Solidaristisch Alternatief (N-SA), publiek gemaakt samen met de lancering van haar spiegelbeeld de Nationaaldemocratische Partij (NDP), om eens een concert in openlucht in te richten. Meer dan een half jaar werd daarover onderhandeld – men had een plein in Antwerpen op het oog, het Conscienceplein – maar uiteindelijk gaat dit niet door wegens de geluidsoverlast die het concert zou veroorzaken. Als het niet de echte reden is, is het toch een goed gevonden excuus. Het N-SA trekt dan maar terug naar zaal De Vrede in Burcht, deelgemeente van Zwijndrecht. Vlakbij Antwerpen. Het N-SA was daar al eens op 18 december vorig jaar voor een ‘wanhopig concert’.
Op de affiche (foto 1) deze keer vooreerst de Duitse neonazistische muziekgroep Flak. In het nummer Nuremberg Erwache, op de cd Feuertaufe, roept de groep in verdekte termen op tot nationaal-socialisme. Volgens de tekst wordt Duitsland al zestig jaar door een vreemde mogendheid bezet. Deze bezettingsmacht zorgt voor verraad, leed en dictatuur. “Wir stehen hier Mann für Mann, Nationaler Sozialismus oder Untergang!” Verderop in de tekst zingt men dat de tijd zal komen, waarin alle leugenaars zullen gaan rennen, het volk zal opstaan om alle verraders op te hangen. Met verraders worden degene bedoeld die Duitsland in hun ogen knechten en ten gronde zullen richten (lees: Joden en communisten). In het nummer Zwei Millionen vraagt men zich af wie de door de rode horden uit Rusland verkrachte en vermoorde vrouwen zal wreken. In het nummer bezingt men de gruweldaden van de geallieerden, maar men laat de gruwelen door de soldaten op bijvoorbeeld de Slavische volkeren achterwege. Geen wonder dat men niet over deze oorlogsmisdaden zingt, want in het nummer Doppelblitz verheerlijkt men de SS die zij zien als strijders voor een nieuwe wereld.
Op een live album, dat via diverse interfora gratis ter verspreiding is aangeboden, zingt Flak tegen Joden, onder andere in het nummer Z.O.G., wat staat voor Zionist Occupied Government. Neonazi’s menen dat Joden de wereld beheersen en geïnfiltreerd zijn in diverse regeringen om landen naar hun hand te zetten. Op hetzelfde album staat ook een antisemitisch lied waarin wordt opgeroepen om Joden te slachten. De tekst in het nummer Blut muß fließen, die ook door de Hitler Jugend is gezongen, gaat als volgt:”Wetzt die langen Messer auf dem Bürgersteig, lasst die Messer flutschen in den Judenleib. Blut muss fließen knüppelhageldick und wir scheißen auf die Freiheit dieser Judenrepublik. Sieg Heil Sieg Heil” In het daaropvolgende nummer zingt Flak dat Adolf Hitler de Nobelprijs moet krijgen. Ook ziet men graag dat de rode vlag met het hakenkruis wordt gehesen. Wanneer de zanger het nummer Zwei Millionen aankondigt, maakt het publiek grapjes over het getal zes miljoen verwijzend naar het aantal Joodse slachtoffers van het nazi-regime.
Op de affiche voor zaal De Vrede – die dringend toe is aan een naamsverandering gezien het kaliber van de groepen die er zouden optreden – staat ook de Italiaanse Oi!-groep Garrota. Opgericht in 2006, op foto 2 tijdens een Blood and Honour-concert in 2009 in Slovenië. In het nummer Queer Bashing wordt opgeroepen om homo’s in elkaar te slaan. Volgens de Garrota is homoseksualiteit onnatuurlijk en immoreel naar kinderen. Kinderadoptie door homo’s is volgens Garrota puur egoïsme. Een kind is beter af bij een moeder die echte liefde kan geven. Homoseksualiteit is in de ogen van Garrota een kankergezwel dat uitgeroeid moet worden. Als logo gebruikt Garrota een boksijzer.
Nog Italianen op de affiche: Dodicesima Disposizione Transitoria. Kortweg D.D.T. Opgericht in 1998 heeft D.D.T. al verschillende muziekgenres gespeeld, maar welk jasje de groep ook aantrekt, D.D.T. blijft een groep die zich vooral op het Italiaanse fascisme beroept. Het nummer R.S.I. gaat over de Italiaanse republiek Repubblica Sociale Italiana die in 1943 werd opgericht na de val van het koninkrijk Italie. Leider van de republiek werd Benito Mussolini, die vanaf dat moment heel duidelijk de kant van nazi-Duitsland koos. (Let op het armgebaar na 3’20” in deze video, een gebaar dat aanstekelijk werkt.) Meer lof aan Italiaanse fascisten komt naar voren in het nummer Claretta e Ben, verwijzend naar de Claretta Petacci, de minnares van Benito Mussolini, en de duce zelf. Overigens verwijst de groepsnaam Dodicesima Disposizione Transitoria naar een wet die verbiedt dat fascistische partijen heropgericht kunnen worden.
Laatste groep op de affiche is de voor de gelegenheid gevormde groep Rattenplaag. De groepsnaam maakt duidelijk met wat ze zich graag identificeert. “Pers wordt NIET in de zaal toegelaten, daar dit een concert betreft en geen publieke politieke manifestatie”, kondigt het N-SA aan. Dat kennen we. Het VRT-programma Koppen mocht bij het ‘jeugdcongres’ van het N-SA in Oostkamp op 10 oktober 2009 enkel filmen wat het N-SA wilde laten zien. Hetzelfde voor een filmploeg van Mechelse studenten die het N-SA een jaar lang volgden. Enkel omdat het Nederlandse magazine EenVandaag ook undercoverbeelden maakte, kwamen beelden vrij van Hitlergroeten bij het optreden van het Italiaanse Ultima Frontiera (zie vanaf 8’05” op deze video).
Bij het N-SA zijn ze zich bewust van het risico dat ze lopen met dit concert na de veroordeling van drie Blood and Honour-organisatoren. In de Dietse Dinsdag-uitzending op Radio Rapaille op 19 april zinspeelde dj Geas (= N-SA’er Thierry Vanroy) hierop in een gesprek met dj Malinwa (= N-SA’er Ruben Rosiers), maar die laatste trok het zich niet erg aan. Speelden op concerten van het N-SA tot nu toe vooral groepjes op de rand van, is het na het jeugdcongres in Oostkamp de tweede keer dat openlijk fascistische groepen geprogrammeerd worden. Het Anti-Fascistisch Front (AFF) roept op dit niet te laten gebeuren, minstens de organisatoren op dezelfde wijze te vervolgen als de Blood and Honour-organisatoren. Het is niet omdat het onkruid op één plek is gewied, dat men het elders moet laten woekeren.