Bruno Valkeniers kondigde op de VB-nieuwjaarsreceptie een “media-actieplan” aan om het VB meer in de media te krijgen. Twee dagen later opende hij een meldpunt om discriminatie van zijn partij aan te klagen, en startte hij met een eigen blog. Dinsdag bracht Humo onder de aandacht welk een concertavond een VB-personeelslid inricht. De lancering van VL-autonummerplaten woensdag ging de mist in omdat er die dag belangrijker binnenlands nieuws was.
“Hippe tent! Eens wat anders dan parochiezaal!”, twitterde Filip Dewinter over de nieuwe locatie voor de nationale VB-nieuwjaarsreceptie zaterdag 22 januari 2011. “Geen walking dinner met Vlaamse klassiekers meer dus, maar carpaccio, bisque en sushi”, wist De Standaard. “Geserveerd door obers van allochtone origine”, vulde De Morgen aan. Dat Bruno Valkeniers het binnenkort onafhankelijke Zuid-Soedan – waar veertig jaar burgeroorlog woedde – als voorbeeld voor Vlaanderen stelde, haalde alle media. En Gerolf Annemans die zijn baard afscheerde, kreeg nog meer media-aandacht dan de nieuwjaarstoespraak van de VB-voorzitter. Toch kondigde Bruno Valkeniers een groot actieplan aan tegen de mediaboycot waar zijn partij het slachtoffer van zou zijn.
Bruno Valkeniers: “We zullen niet langer dulden dat de VRT of VTM, al dan niet met het geld van de Vlaamse belastingbetaler, de kijker een rad voor de ogen blijven draaien en dat kranten onze berichten en advertenties naast zich neerleggen. Om dit te keren wordt momenteel een media-actieplan uitgewerkt. Wordt vervolgd! De opinieboycot is in de Vlaamse media verworden tot een cultuurverschijnsel dat haaks staat op vrijheid en democratie. (…) Ik kan mij inbeelden dat het interessanter is moord en brand te schreeuwen over de nieuwe Hongaarse mediawet dan zich te beraden over het eigen geflirt met het Belgische establishment en gebrek aan objectiviteit en partijdigheid. U kent het verhaal van de splinter en de balk.”
En Bruno Valkeniers vervolgde: “Het geleuter van de spelletjescultuur, de Slimste Mens, de Pappenheimers en andere Woestijnvis-shows om BV’s te lanceren, – daar liggen we niet wakker van; dat is toch niets meer dan een verlengstuk van het hilarische Wetstraat-circus. Maar een tv-debat over vreemdelingenbeleid organiseren, en het Vlaams Belang overslaan, dat is gewoonweg lachen met de modale kijker. Dat is meer een soort DDR-kijk op de media: de TV-zender als propaganda-instrument van een regime.” Toch wordt in het media-actieplan van het VB – waarvan we de eerste versie exclusief konden inkijken – deelname aan tv-spelletjes voorzien. Filip Dewinter bijvoorbeeld is al druk aan het oefenen om deel te nemen aan Blokken (Eén) (foto 2).
In het het media-actieplan dat men bij het VB aan het opstellen is, is ook deelname aan Komen Eten (VT4) voorzien. Wijn- en champagnekenner Bart Debie zou daarvoor uitgestuurd worden, maar gezien de recente gebeurtenissen zal het allicht iemand anders worden. Er wordt ook gedacht aan deelname aan een televisieprogramma waarin lustig gefeest wordt. Genre Oh Oh Cherso (2BE). Philip Maes en Sandy Neel worden voorgesteld als deelnemers. Voormalig Antwerps VB-gemeenteraadslid Geert Brouwers is naar verluidt ook kandidaat, maar lijkt hiervoor toch niet de juiste look te hebben (foto 2). Om Bruno Valkeniers te plezieren wordt in het ontwerp van media-actieplan ook een ernstig debat voorgesteld. Voor TerZake (Canvas): VB-senator Anke Van dermeersch tegenover VB-Kamerlid Tanguy Veys, over het al dan niet van staatswege financieren van de katholieke kerk.
Het “media-actieplan” is nog niet helemaal af, en zal trouwens voortdurend aangevuld moeten worden. Suggesties om het VB meer in de media te krijgen, kunnen gestuurd worden via de ‘Contacteer me’-knop in de rechterkolom van deze blog. Enige humor helpt om je voorstel goedgekeurd te krijgen.