In de kranten stond woensdag dat Adolf Hitler niet alleen, en veel, luisterde naar muziekopnames van Richard Wagner. Maar evenzeer naar werk van de Russische componist Peter Tsjaikovski (die bovendien een homo was) en werk van Joodse muzikanten. Mensen die anders tot ‘vijand van het Derde Rijk’ werden uitgeroepen. Het gebeurt echter meer. Op een VB-vergadering die we incognito bijwoonden zagen we eens mensen die anders als ‘langharig werkschuw tuig’ worden omschreven, maar ook een VB-militant die een jasje droeg met daarop het logo van UB40. Een Britse, bij uitstek multiculturele, reggaegroep. En wat te denken van VB-veiligheidsadviseur Bart Debie?
Bart Debie titelde op 2 augustus op zijn blog: Bart @ concert Prince Buster (en AFF ook). Waarna hij uitlegde dat hij een ska-liefhebber is, naar de Lokerse Feesten zou afzakken voor het optreden van Prince Buster (foto 1), en zelf even in een ska-bandje gespeeld heeft. Met dat laatste is hij echter vlug gestopt omdat zijn muzikaal talent naar eigen zeggen “écht wel ondermaats” is. Bart Debie – we hadden niet anders verwacht – probeert ska-groepen als Madness en The Specials in de rechtse hoek te stoppen. Bart Debie: “Zoals gezegd kan ik ook andere ska-groepen (dan Prince Buster, red.) best smaken. Die worden volgens sommigen dan ‘rechts’ genoemd. So what, gewoon beestig goeie muziek”, waarna Debie verwijst naar de clip Night Boat To Caïro van Madness. In het AFF/Verzet-artikel waarnaar Debie linkt (zie: http://aff.skynetblogs.be/archive-day/20070801) wordt nochtans breedvoerig uitgelegd dat extreemrechts Madness voor zijn kar heeft willen spannen, maar de groep zelf daar niet van moet weten. Ter inleiding van een filmpje van The Specials luidt het: “Ja ook hier is het publiek soms nogal politiek ‘rechts’ te situeren. En dan?” Hier spreekt Debie wel over het publiek en niet over de groep zelf, maar als daar (extreem-)rechts op af kwam, is het ondanks zichzelf. The Specials waren uitgesproken antiracistisch, en werkten mee aan het opzetten van Rock Against Racism-concerten (foto 2). Maar goed, we gunnen het Debie dat hij zijn hartje kan ophalen aan ska-muziek. Beter dat dan dat hij wat anders uitsteekt.
Gisteren hebben we Debie niet gezien in Lokeren. Toen opende Garland Jeffreys (http://www.garlandjeffreys.com) het programma met een stomende set en (!) Lou Reed als gastzanger bij Hail Hail Rock ‘N’ Roll (zie: http://www.youtube.com/watch?v=bIIXawbx1pQ). Garland Jeffreys, een New-Yorker van zwarte en Portoricaanse origine die in ons land een nummer één-hit had met Matador. Zijn combinatie van rock, soul en reggae leverde echter nog meer stevige nummers op. Jeffreys zingt al zijn leven lang over racisme. Racisme stond al centraal op zijn lp Ghost Writer uit 1977, maar als Garland Jeffreys vijftien jaar later Don’t Call Me Buckwheat opnam bleek de thematiek van racisme nog even actueel te zijn. Niet dat als mensen van verschillende huidskleuren niet met elkaar kunnen opschieten, het altijd racisme is. “We zijn mensen met onze zwakheden en minder fraaie trekjes. Niemand is perfect, hé”, zei Garland Jeffreys zaterdag nog in De Morgen. Maar er is ook wel wél racisme, en sommige partijen – om het VB niet te noemen – vergoeilijken zoveel dat het discriminerende bij racisme onder de mat geveegd wordt. Dat is natuurlijk een stap te ver. Bart Debie zei na zijn veroordeling door de rechtbank van eerste aanleg in april (zie: http://aff.skynetblogs.be/archive-day/20070406) overigens dat hij blij is dat hij niet veroordeeld is voor racisme. Flink van de jongen, maar wat hij er niet bij zei, is dat hij niet voor racisme veroordeeld is omdat er tegenstrijdige getuigenissen zijn over welke politieagent racistische uitspraken heeft gedaan bij de arrestatie van een Turkse familie ("Hier hebben we vijf lammetjes, het Offerfeest kan beginnen.").
Garland Jeffreys – dat is ook waar – brengt geen ska. Wie dat wel doet, hot in town is, en vanavond een gratis concert geeft, is de Antwerp Gipsy-Ska Orchestra (foto 3, www.gipsyska.com). Zien we hier Debie terug? Zoals de naam het aangeeft brengt de Antwerp Gipsy-Ska Orchestra een mix van zigeuner- en ska-muziek. Daarnaast ook wel authentieke Roma-muziek, met het accent op dansbare muziek. De groep is ontstaan uit een ontmoeting van enerzijds mensen die elkaar hadden gevonden in het alternatieve – en dus door het VB met een scheef oog bekeken – jeugdcentrum Scheld’apen (http://www.scheldapen.be) en er fanfares vormden. Eerst de – nog met de Prijs van het Kris Van Gysel-fonds voor beste nieuw antifascistisch initiatief gelauwerde – Antifare La Familia, later de Ambrassband. En anderzijds het gezelschap van het Kadrievi Orkestra, Macedonische zigeuners die in Antwerpen zijn gestrand. Daar kwam nog ander volk bij zodat de Antwerp Gipsy-Ska Orchestra nu een gezelschap is met groepsleden uit België, Kosovo, Frankrijk, Chili en Argentinië. Ze hebben pas een cd uit, waarvan het titelnummer Tuttilegal luidt. Vanavond speelt de Antwerp Gipsy-Ska Orchestra in het Openluchttheater Rivierenhof in Deurne. Om 20.30 uur, en de inkom is gratis. Het VB heeft zich twee jaar geleden verzet tegen die gratis vrijdagavondconcerten, maar moest uiteindelijk bakzeil halen (zie: http://aff.skynetblogs.be/arc
hive-day/20060718). De laatste weken waren op die gratis vrijdagavonden te horen: het met rauwe Antwerpse taal doorspekte Hotel Amigo, de opstandige Zuid-Afrikaanse reggae van Tidal Waves, de Cubaanse muziek van Contrabando… Telkens voor een vol huis.
- Prince Buster dinsdag in Lokeren: http://www.youtube.com/watch?v=PRLzB5GaqDc
- Lokerse Feesten gisterenavond: http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/cultuurmedia/muziek/070809LokerseFeesten_louReed
- Antwerp Gipsy-Ska Orchestra in het Rivierenhof: http://64.78.63.10/web/olt/web/agenda/engine.asp?a=30&d=4444